ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

Κωδικός μαθήματος
OPT71
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Επιλογής (Ειδικού Υποβάθρου – Ειδίκευσης Γενικών γνώσεων)
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Ολοκλήρωση του 1- και 2ου έτους σπουδών (προαιρετικά)
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα των Οικονομικών της Άμυνας έχει ως στόχο την σπουδή της σχέσης της οικονομίας με την εθνική ασφάλεια και την άμυνα ενός κράτους. Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές αναμένεται να έχουν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, ως εξής:

Γνώσεις: Διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις για το πώς η οικονομία επηρεάζει την εθνική άμυνα και ασφάλεια, οι οποίες θα αποτελέσουν τη βάση για περαιτέρω πρωτότυπη σκέψη.

Δεξιότητες: Κατέχουν εξειδικευμένες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων που άπτονται στα θέματα της σχέσης της οικονομίας με την εθνική ασφάλεια και την άμυνα ενός κράτους.

Ικανότητες: Μπορούν να διαχειρίζονται περιβάλλοντα εργασίας ή σπουδής που συνδέονται με την σχέση της οικονομίας με την εθνική ασφάλεια - άμυνα και απαιτούν ευέλικτες στρατηγικές προσεγγίσεις.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή στα Οικονομικά της άμυνας - Οι παράγοντες ισχύος του κράτους και τα εθνικά συμφέροντα ασφάλειας Instruments of National Power and the Range of Military Operations, σελ. Ι-11 έως Ι-13  
Πόλεμος και Διεθνικές Απειλές

Θουκυδίδης, Ο διάλογος των Μηλίων.

Αλληλογραφία Φρόιντ – Αϊνστάιν.

 
Η Νέα Παγκόσμια Οικονομική τάξη Gilpin, Robert 2007. Παγκόσμια Πολιτική Οικονομία: Η διεθνής οικονομική τάξη, εκδ. Ποιότητα, σελ. 14-39.  
Η Μελέτη της Διεθνούς Πολιτικής Οικονομίας Ibid, σελ. 101-131.  
Το έθνος – κράτος στην παγκόσμια οικονομία Ibid, σελ. 443-460.  
Η διακυβέρνηση της παγκόσμιας οικονομίας Ibid, σελ. 461-523.  
Η Στρατιωτική Προετοιμασία Τhomas P. Galvin, Military Preparedness  
Η Αμυντική Βιομηχανική και Τεχνολογική Βάση I Paul Dunne, The Defense Industrial Base  
Η Αμυντική Βιομηχανική και Τεχνολογική Βάση II Οδηγία 2009/81/ΕΚ  
Case Study I (Σχέδιο Μάρσαλ) Έρευνα φοιτητών  
Case Study ΙI (Μεταναστευτικό) -//-  
Case Study IΙΙ (Πυρηνικό Πρόγραμμα ΙΡΑΝ) -//-  
Επαναληπτικά Μαθήματα -  
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: To μάθημα αξιολογείται (100%), με βάση την συμμετοχή των φοιτητών στον διάλογο-παρουσίαση εργασιών στην αίθουσα κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (30%), και γραπτή εξέταση στο τέλος αυτού (70%).
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Διαλογική συζήτηση επί της βάσεως της ύλης που θα διδάσκεται κατά μάθημα και η οποία ύλη θα πρέπει να έχει προετοιμαστεί από τους φοιτητές με μελέτη από το σπίτι. Παρουσίαση εργασιών που θα ανατεθούν.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Κατά τη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιούνται ΤΠΕ (χρήση powerpoint, videoprojector, e-class και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Μαθήματα στην αίθουσα 39 ώρες διδασκαλίας
Αυτοτελής μελέτη 111 ώρες
Σύνολο 150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

To μάθημα αξιολογείται (100%), με βάση την συμμετοχή των φοιτητών στην αίθουσα κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (30%) και γραπτή εξέταση στο τέλος αυτού (70%).

Η συμμετοχή στην αίθουσα απαιτεί συμμετοχή στο διάλογο – παρουσίαση εργασιών, που θα αναπτύσσονται επί της βάσεως της διδακτέας ύλης, που θα πρέπει να έχει προετοιμαστεί εκ των προτέρων από τους φοιτητές από το σπίτι. Δεν θα βαθμολογείται η ποσότητα της συμμετοχής, αλλά η ποιότητα της.

Η γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου θα αφορά σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ορθού-εσφαλμένου και συμπληρώσεως με λέξεις ή φράσεις κενών τμημάτων προτάσεων.

Οι απαντήσεις των θεμάτων θα αναρτώνται μετά την εξέταση στον πίνακα ανακοινώσεων έξω από την αίθουσα ή θα αποστέλλονται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Gilpin, Robert 2007. Παγκόσμια Πολιτική Οικονομία: Η διεθνής οικονομική τάξη, μετφ. Στροίκου Ηράκλεια, εκδ. Ποιότητα, σελ. 14-39.

Θουκυδίδης: Ο Διάλογος Αθηναίων- Μηλίων, Παναγιώτης Ήφαιστος blogspot, html, στο

Κουτσουρής Κ. Χρήστος, “Η Αλληλογραφία Φρόιντ-Αϊνστάιν,” Ντόγκεν Ολλανδίας, 18 Οκτ 2002, δημοσιευμένο στο kalavrytanews blogspot, html,

Alan G. Stolberg, “Crafting National Interests in the 21st Century,” in The U.S. Army War College Guide to National Security Issues, Vol. II: National Security Policy and Strategy, 5th ed., ed. J. Boone Bartholomees (Carlisle Barracks, PA: Strategic Studies Institute, 2012), 13-25 at:

Glenn P. Hastedt, “International System: Structural Constants” in American Foreign Policy: Past, Present and Future, (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2014), 34-36.

Τhomas P. Galvin, Military Preparedness, Faculty Paper (Carlisle, PA: Department of Command, Leadership, and Management, 2014), 1-10

Keith Hartley, “The Case for Defence,” Defense and Peace Economics, vol. 21 (5-6), October – December, 409-426

Paul Dunne, “The Defense Industrial Base,” in Handbook of Defense Economics, Volume I, ed. Keith Hartley and T. Sandler, 400-430

Michail Ploumis 2017. Hellenic Defence Industrial Base in the Era of Economic Crisis, South-Eastern Europe Journal of Economics 2 (2017) 103-125.

Christos Collias and Apostolos Rafailidis, “A Survey of the Greek Defense Industry,” Defense and Peace Economics, 2003, Vol. 14 (4), August, 311-324.

Michail Ploumis, “Hellenic National Security: The Turkish Challenge,” Army War College Review, U.S. Army War College Vol. 2, No. 3, Aug. 2016, 21-42,

ΝΟΜΟΣ 3978/ΦΕΚ 137/Α/16.6.2011. Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Υπηρεσιών και Προμηθειών στους τομείς της Άμυνας και της Ασφάλειας - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2009/81/ΕΚ - Ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.