Επιλογής
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις 3 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επιλογής , ειδίκευσης ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Εισαγωγή στην Οικονομική Επιστήμη Ι και Μικροοικονομική Θεωρία Ι, ΙΙ (προαιρετικά) ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι (στην Αγγλική) - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών με την επιστημονική συζήτηση για την αναγκαιότητα συνεργασίας του ‘κράτους’ και της ‘αγοράς’ προκειμένου για την αποτελεσματική παροχή της υγείας ως ένα δημόσιο αγαθό.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να περιγράφουν, αναλύουν και να ερμηνεύουν
την ανάπτυξη διαφορετικών συστημάτων υγείας,
τις βασικές έννοιες υγεία και σύστημα παροχής υγείας καθώς και τη σημασία των δεικτών υγείας,
την υγεία και τη σημασία της ως αναπτυξιακό μοχλό,
Τους δείκτες υγείας και το επίπεδο υγείας σε διαφορετικά κοινωνικό-οικονομικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα,
τα χαρακτηριστικά της αγοράς υγείας και το ρόλο του κράτους στην παροχή υπηρεσιών υγείας στον πληθυσμό ,
τη σημασία και τις επιπτώσεις των αποτυχιών της αγοράς στην περίπτωση του αγαθού υγεία,
το συμπληρωματικό ρόλο των εργαλείων του κράτους και της αγοράς στην παροχή υπηρεσιών υγείας στον πληθυσμό,
το διεθνές θεσμικό πλαίσιο για την υγεία του πληθυσμού και το ρόλο των υπερεθνικών οργανισμών στην προαγωγή της υγείας σε διεθνές επίπεδο
Έτσι, ο φοιτητής θα κατανοεί το περιεχόμενο των σύγχρονων προκλήσεων που σχετίζονται με την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών υγείας και θα είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται σύνθετες έννοιες όπως η έννοια της αναγκαιότητας προσαρμογής των συστημάτων υγείας στις αρχές της αποτελεσματικότητας, ισότητας και αποδοτικότητας. Επιπλέον, ο φοιτητής θα μπορεί να διαμορφώνει και να εκφράζει άποψη για θέματα που αφορούν στον τομέα αυτό σε διαφορετικό κοινωνικοοικονομικό και πολιτισμικό υπόβαθρο.
Οι γνώσεις, επιστημονικές ικανότητες και δεξιότητες που θα αποκτήσει ο φοιτητής με αυτό το μάθημα μπορούν να αξιοποιηθούν σε επόμενο κύκλο σπουδών στο ίδιο ή σε συναφή επιστημονικά πεδία.
Γενικές Ικανότητες Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Αυτόνομη και / ή ομαδική εργασία
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Επίδειξη κοινωνικής, και ηθικής υπευθυνότητας
Άσκηση κριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης Εισαγωγή: αντικείμενο και σκοπός των οικονομικών της υγείας, η σχέση κράτους και αγοράς στον τομέα της υγείας. Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 1, Υφαντόπουλος κεφ. 1-3, 5) eclass.uop.gr Διεθνές θεσμικό πλαίσιο και διεθνείς οργανισμοί υγείας (ΠΟΥ, ΕΕ), δείκτες υγείας και επίπεδο υγείας, ανάπτυξη και υγεία Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (Υφαντόπουλος κεφ. 3, 15) eclass.uop.gr Ανταγωνισμός στην αγορά (το παραδοσιακό οικονομικό υπόδειγμα και οι υποθέσεις που παραβιάζονται: καταναλωτές, παραγωγοί, το σύνολο της οικονομίας) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 2) eclass.uop.gr Ανταγωνισμός στην αγορά (βελτιστοποίηση κατά Pareto και κοινωνική ευημερία, εξωτερικότητες, προβλήματα του παραδοσιακού οικονομικού υποδείγματος, συνέπειες για την πολιτική υγείας) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 2) eclass.uop.gr Θεωρία ζήτησης (το παραδοσιακό οικονομικό υπόδειγμα και οι υποθέσεις που παραβιάζονται: ωφέλεια και κοινωνική ευημερία, αποκαλυπτόμενη προτίμηση, καμπύλες και συναρτήσεις ζήτησης, σημασία της ζήτησης και του πλεονάσματος του καταναλωτή) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 3) eclass.uop.gr Θεωρία ζήτησης (προβλήματα του παραδοσιακού οικονομικού υποδείγματος, συνέπειες για την πολιτική υγείας) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 3) eclass.uop.gr Θεωρία προσφοράς (το παραδοσιακό οικονομικό υπόδειγμα και οι υποθέσεις που παραβιάζονται, προβλήματα του παραδοσιακού οικονομικού υποδείγματος, καθορίζεται ανεξάρτητα η προσφορά από τη ζήτηση) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 4) eclass.uop.gr Θεωρία προσφοράς (έχουν όντως μονοπωλιακή ισχύ οι επιχειρήσεις, μεγιστοποιούν οι επιχειρήσεις τα κέρδη, υπάρχουν αύξουσες αποδόσεις κλίμακας, είναι η παραγωγή ανεξάρτητη από τη διανομή του πλούτου), συμπεράσματα για την πολιτική υγείας) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 4) eclass.uop.gr Κοινωνική δικαιοσύνη και αναδιανομή: το παραδοσιακό οικονομικό υπόδειγμα και οι υποθέσεις που παραβιάζονται: (προβλήματα του παραδοσιακού οικονομικού υποδείγματος (επισκόπηση του ωφελιμισμού, προβλήματα του σχετικού ωφελιμισμού), συνέπειες για την πολιτική υγείας) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 5) eclass.uop.gr Ο ρόλος του κράτους: (εναλλακτικές απόψεις για το ρόλο του κράτους, διαφορετικές προσεγγίσεις σχετικά με το ρόλο του κράτους στον τομέα των υπηρεσιών υγείας, συγκριτικά στοιχεία για τις επιδόσεις των συστημάτων υγείας, δέκα ‘διδάγματα’ σχετικά με το ρόλο του κράτους στα συστήματα υγείας) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 6) eclass.uop.gr Συμπεράσματα: και επισκόπηση των συστημάτων υγειονομικών υπηρεσιών σε 10 αναπτυγμένες χώρες Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (RICE κεφ. 6) eclass.uop.gr Το ελληνικό σύστημα υγείας (βασικά στοιχεία του εθνικού συστήματος υγείας, δείκτες υγείας και πολιτική υγείας) Σημειώσεις μαθήματος και ενδεικτική βιβλιογραφία (Υφαντόπουλος κεφ. 3-4, 10-13) eclass.uop.gr Ανακεφαλαίωση Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: 1η – 13η – Ενεργός συμμετοχή στο μάθημα 10% 11η - 12η - Προφορική παρουσίαση και εξέταση γραπτής εργασίας 20% Γραπτή εργασία 30% Τελική γραπτή εξέταση 40% - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Ναι ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 39 ώρες διδασκαλίας Συγγραφή & παρουσίαση εργασίας 61 Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 50 Σύνολο 150 ώρες ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
To μάθημα αξιολογείται με βάση την προαιρετική εκπόνηση και προφορική παρουσίαση εργασίας που αφορά στο 50% της τελικής βαθμολογίας των φοιτητών στο μάθημα (Προφορική εξέταση και Γραπτή Εργασία), και γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου η οποία αφορά στο 50%-100% της τελικής βαθμολογίας των φοιτητών στο μάθημα.
Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση την
Ενεργό συμμετοχή τους στις διαλέξεις / εργαστήρια και σε όλες τις δραστηριότητες που αφορούν στη διδασκαλία του μαθήματος,
κατανόηση βασικών εννοιών, κριτική σκέψη και ανάλυση,
ανάλυση ενδεικτικών παραδειγμάτων,
ικανότητα να χρησιμοποιούν το αναλυτικό υπόβαθρο και τις γνώσεις του μαθήματος για την κατανόηση και ανάλυση σύγχρονων ζητημάτων – προκλήσεων στον τομέα αυτό
Τα κριτήρια αυτά καθώς και όλες οι πληροφορίες για το μάθημα αναρτώνται σε αναλυτικό διάγραμμα μελέτης στη σελίδα του μαθήματος.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
RICE, T. (2006) Τα οικονομικά της υγείας σε επανεξέταση. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Υφαντόπουλος, Γ. (2003) Τα οικονομικά της υγείας. Θεωρία και Πολιτική. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
Καλογεροπούλου, Μ. και Μουρδουκούτας, Π. (2007), Υπηρεσίες Υγείας: Συστήματα, Χρηματοδότηση, Αγορά, Εκδόσεις Κλειδάριθμος ΕΠΕ.
Κυριόπουλος Γ. (2007) Τα οικονομικά της υγείας, Εκδόσεις Παπαζήση ΑΕΒΕ.
Κυριόπουλος Γ. και Γείτονα, Μ. (2008) Τα οικονομικά της υγείας, Εκδόσεις Παπαζήση ΑΕΒΕ.